Friday

Friday – Parents – English teachers? (part 1)

Witam Was w piątek 🙂

Dzisiaj postanowiłam opisać 3 problemy, z którymi borykają się rodzice, którzy chcą uczyć swoje dzieci angielskiego. Osoby odwiedzające nas regularnie wiedzą, że można do mnie pisać w sprawach wątpliwych. Ja bardzo chętnie rozwieję wszystkie wątpliwości i podpowiem jak uczyć i co jest podczas tej nauki najważniejsze. Jeżeli macie jakieś pytania, proszę dać znać 🙂

Dzisiaj część pierwsza moich rozważań 🙂

JAKIE WARUNKI MUSZĄ SPEŁNIĆ RODZICE, ŻEBY UCZYĆ SWOJE DZIECI ANGIELSKIEGO?

1) Rodzice muszą znać język angielski.

Nie możemy uczyć dzieci czegoś, o czym sami nie mamy pojęcia. Dlatego też, żeby rozpocząć naukę musimy być przekonani o swoich kompetencjach. Nie oznacza to, że musimy posługiwać się tym językiem biegle. Dla dzieci 3-6 letnich poziom pre-intermediate (niższy śrdniozaawansowany) w zupełności wystarczy. Im dziecko starsze, tym nasza znajomość języka powinna być lepsza. Dlaczego? Chodzi głównie o akcent albo wymowę poszczególnych słów. Na początku nauki mamy bardzo proste słówka, które praktycznie znają wszyscy. Z czasem słowa stają się trudniejsze (dochodzą również bardziej złożone konstrukcje). Nie zapominajmy, że złe wzorce mogą się utrwalić. Wyobraźcie sobie sytuację, że źle wymawiamy słowa w języku polskim i nasze dziecko powtarza je za nami. Nie chcemy, żeby taka sytuacja miała miejsce również w przypadku języka angielskiego. Dziecko nie będzie mówiło poprawnie po angielsku. Podkreślam jednak, że nie musimy posługiwać się tym językiem biegle. Na początku nauki wystarczą proste słowa oraz proste konstrukcje gramatyczne. Jeżeli nie jesteśmy pewni wymowy, zawsze możemy sprawdzić w słowniku internetowym (w niektórych słownikach mamy opcję wysłuchania danego słowa).

2) Rodzice muszą zaopatrzyć się w tzw. pomoce naukowe.

Każdy rodzic, który zamierza rozpocząć nauczanie swojego dziecka powinien mieć bajeczki na DVD, książeczki, flashcards oraz płyty do słuchania np. z piosenkami. To podstawa. Reszta zależy od nas. Możemy kupować anglojęzyczne gry planszowe, układanki itp. Słuchanie piosenek po angielsku lub oglądanie bajeczek w tym języku powinno być rutyną. Podczas zabawy piosenki mogą lecieć w tle. Natomiast bajkę w języku angielskim możemy oglądać zamiast tej w języku polskim. Chodzi głównie o to, żeby dziecko osłuchało się z językiem i poznało jego brzmienie. Oczywiście wartość edukacyjna bajeczek jest nie do podważenia. Dzieci uczą się bardzo szybko i w sposób wręcz niezauważalny.

3) Rodzice powinni zacząć jak najwcześniej.

Kiedy? Decyzja należy wyłącznie do rodziców. Rodzice powinni jednak wiedzieć, że nauka języka angielskiego może odbywać się razem z nauką języka polskiego. Może iść równolegle. Nauka jednego języka nie przekreśla nauki drugiego. Często spotykam się z opinią, że należy poczekać z nauką angielskiego do momentu kiedy dziecko zacznie mówić po polsku. Nie jest to słuszne rozumowanie. Czasami wydaje mi się, że rodzice nie doceniają swoich dzieci i w ten sposób je ograniczają. Dziecko wspaniale odnajdzie się w dwujęzycznym świecie. Jeżeli zaczniemy dosyć wcześnie wówczas angielski nie będzie językiem obcym – będzie językiem drugim. Najmłodsze dzieci powinny osłuchiwać się z językiem, dzieci starsze powinny już go przyswajać i poszerzać zasób słownictwa poprzez zabawę. Pamiętajmy, że teraz język angielski jest zabawą, w przyszłości może stać się nudnym obowiązkiem.

cdn.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s