Monday

Monday – Book

Dzień dobry.

W miniony poniedziałek ogłosiłam, że kolejne tygodnie poświęcone będą kulturze. Tydzień temu w poniedziałek zaproponowałam Wam bajkę i wykonanie na jej podstawie pracy plastycznej. Dzisiaj natomiast chciałabym skupić się na książeczce w języku angielskim. Będzie to jednak książeczka bardzo nietypowa. Pozwólcie jednak, że nim przejdę do książki, napiszę parę słów o miejscu, w którym ją znalazłam.

Obecnie jesteśmy zalewani wieloma propozycjami wydawniczymi. Pojawia się co raz więcej książek dla dzieci na polskim rynku – również w języku angielskim. Czasami jednak bardzo trudno znaleźć wartościową. Co więcej, książki są drogie, zwłaszcza te po angielsku. Trafiłam jednak do miejsca pełnego książek, audiobooków oraz aplikacji, które udostępniane są bezpłatnie. Zgodnie z przesłaniem tego miejsca, książki mogą zyskać nowy wymiar w dzisiejszych czasach – możemy je ożywić. Z pomocą przychodzi dzisiejsza technologia, dzięki której możemy zabrać książki ze sobą. Wiele pozycji możemy zmieścić w niewielkim urządzeniu np. laptopie czy tablecie. Dzięki temu nie tylko możemy czytać, ale również słuchać, a nawet wykonywać przeróżne ćwiczenia w oparciu o tekst. Miejsce, o którym piszę stawia na wszechstronny rozwój dziecka, a przede wszystkim na jego zdolności poznawcze; stara się dotrzeć do dziecka XXI wieku inną ścieżką; nie ogłasza tym samym końca książki papierowej, a raczej jej ożywienie i przeniesienie do innego wymiaru – do wymiaru naszych czasów. Pomimo tego przeniesienia ciągle słychać szelest przewracanych kartek. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że dostęp do większości książeczek jest bezpłatny. Możemy więc zaopatrzyć się w całkiem sporą biblioteczkę – w obu językach.

Miejsce, do którego Was dziś zapraszam to portal http://www.iczytam.pl

Korzystając z zasobów tego portalu, postanowiłam przeprowadzić lekcję w oparciu o jedną z anglojęzycznych książeczek. Dlatego też dzisiejsza lekcja będzie oparta na “ożywionej książeczce”, którą można przeczytać (i wysłuchać) tutaj – http://iczytam.pl/prod189,41. Atutem tej książeczki jest fakt, że nie musimy obawiać się tego, że nie potrafimy poprawnie przeczytać dziecku książki w języku angielskim. Lektor robi to za nas (Richard Berkeley). Proszę zwrócić uwagę również na ilustracje (Józef Wilkoń) – proste, a zarazem bardzo przemawiające do wyobraźni. Książeczka dla dzieci starszych znających już troszkę angielski. Istnieje również polska wersja, więc można zacząć od niej, aczkolwiek przypominam, że dziecko nie musi rozumieć wszystkiego. Ważne jest samo słuchanie, a słuchanie tej książeczki należy do przyjemności. Proszę pamiętać, że dziecko osłuchuje się z melodią i brzemieniem języka.

sloniatko_wilkon_2_eng

Źródło: http://www.iczytam.pl

Zapraszam zatem na lekcję w oparciu o książkę.

1) Przed przeczytaniem lub posłuchaniem książeczki (możemy oczywiście wyłączyć głos lektora) proponuję przeglądnięcie książeczki i nazwanie wszystkich zwierzątek, które znajdziemy w książce.

Przykładowe zwroty (możemy w ten sposób “omówić” wszystkie zwierzątka):

  • It is an elephant
  • It is a giraffe
  • It is a crocodile
  • Where is an ostrich?
  • Where is a hippo?
  • Is it an elephant? Yes, it is / No, it isn’t

2) Proszę o pobranie Flashcard z tytułowym słoniątkiem – Elephant flashcard i poprosić dziecko o pokolorowanie.

  • Let’s colour the elephant

3) Następnie słuchamy i oglądamy z dzieckiem książeczkę. Jeżeli zaobserwujemy, że dziecko traci zainteresowanie – przerywamy. Próbujemy oczywiście zachęcić dziecko do wysłuchania do końca. Proszę zwrócić uwagę, że książeczka dostępna jest również w wersji wyłącznie do słuchania. Mała Mrówka słuchała z zainteresowaniem mniej więcej do połowy. Potem przerwałyśmy, zrobiłyśmy słonika i kontynuowałyśmy słuchanie, a następnego dnia przeczytałyśmy w języku polskim. Planuję jeszcze wrócić do wersji anglojęzycznej za jakiś czas. Myślę jednak, że kolejnym razem puszczę wyłącznie wersję audio podczas cichej zabawy (background hearing).

4) Nasze dzieło podsumowujące dzisiejszą lekcję – słoniątko – little elephant. Do jego wykonania użyłyśmy: brystolu, nożyczek, kleju, papieru kolorowego, plasteliny oraz klamerek.

Zwroty, których używałyśmy podczas pracy:

  • Let’s make a little elephant
  • What is it?
  • It is a little elephant
  • It is an ear
  • It is an eye
  • It is a tail
  • It is a tummy
  • It is a trunk / a nose
  • What is missing? (przykrywałam trąbę)
  • The trunk / the nose  is missing
  • What is missing? (przykrywamy ogon)
  • The tail is missing
  • What is missing? (przykrywamy ucho)
  • The ear is missing
  • Where is the elephant’s nose?
  • Where’s the elephant’s tummy?
  • Where is the elephant’s eye?

Nasze słoniątko:

image

Serdecznie zapraszamy do przeprowadzenia lekcji w domu i do odwiedzenia portalu http://www.iczytam.pl. Znajdziecie tam wiele ciekawych książeczek – również w języku angielskim.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s