Friday

Friday – English for Adults – 5 najczęściej popełnianych błędów

Witajcie.

Czytelnicy mojego bloga wiedzą, że uczę nie tylko dzieci, ale również dorosłych. Jak już wielokrotnie pisałam, nie możemy porównywać nauczania dzieci do nauczania dorosłych. Dzieci przyjmują język angielski bez jakiejkolwiek analizy. Angielski po prostu jest i nie myślą nad użyciem. Dorośli wręcz przeciwnie. Polecam moje wcześniejsze piątkowe teksty na temat dzieci i angielskiego oraz wywiad, jakiego udzieliłam zaprzyjaźnionej Mamie – http://www.mamolka.pl/angielski-dla-dzieci/.

Dzisiaj jednak, wbrew założeniom bloga, chciałabym się skupić na nauczaniu dorosłych. Na specjalną prośbę pewnej czytelniczki 🙂 Nie napiszę dziś jednak o wszystkim. Postanowiłam, że dzisiejszy wpis będzie wprowadzeniem do kwestii podejścia dorosłych do języka angielskiego. Dzisiaj napiszę o typowych błędach, które popełniają dorośli w czasie nauki. Swoje zdanie opieram wyłącznie na swoim doświadczeniu oraz obserwacjach wynikających z mojej nauki. Tak, tak – może trudno w to uwierzyć, ale ja również uczyłam się angielskiego 🙂 Pisząc o najczęstszych błędach nie mam na myśli błędów popełnianych podczas nauki angielskiego, a błędy popełniane w podejściu do nauki. Zdaję sobie sprawę, że zmiana nawyków jest bardzo trudna. Ale może warto spróbować?

Jakie są najczęstsze błędy dorosłych?

1) Korzystanie z podręczników z poleceniami, wyjaśnieniami oraz opisami w języku polskim.

Wychodzę z założenia, że nawet u początkujących uczniów można od razu zaproponować podręczniki oraz inne książki z gramatyką napisane po angielsku. Na początku gramatyka jest bardzo podstawowa, a więc słownictwo do wyjaśniania gramatyki również. Wystarczy przyswoić słownictwo, które później powtarza się w regułkach. Aby mówić po angielsku, należy zacząć od czytania po angielsku o angielskim.

2) Tłumaczenie wszystkiego na język polski.

Rozumiem, że dorosły uczeń chce wiedzieć dokładnie co dane słówko znaczy. Wynikiem tego jest kolumna słówek tłumaczonych w jedną albo w drugą stronę. Dlaczego jednak zamiast takiego  tłumaczenia nie korzystać ze słowników angielsko-angielskich proponujących definicję danego słówka? Można znaleźć słownik dopasowany do konkretnego poziomu zaawansowania. Jeżeli jednak tłumaczymy słówka z polskiego na angielski, warto również zapisywać przykładowe użycie. W ten sposób umieszczamy słówko w kontekście, który czasami łatwiej jest przywołać niż wyrwane z kontekstu “gołe” słówko.

3) Poświęcanie nauce jednej godziny/dwóch godzin/trzech godzin na tydzień.

Żeby nauczyć się angielskiego, angielski musi z nami zamieszkać. Co mam na myśli? Musi stać się naszym domownikiem. Musi być widoczny – codziennie. Nie wystarczy poświęcać mu jednej a nawet trzech godzin na tydzień. To zdecydowanie za mało. W ten sposób na pewno nas nie polubi. Należy codziennie mieć z nim kontakt – nie ma znaczenia jaki. Możemy robić ćwiczenia, słuchać (niekoniecznie rozumieć), czytać, uczyć się słownictwa lub oglądać filmy. Cokolwiek, byle codziennie. Konsekwencja i jeszcze raz konsekwencja!

4) Myślenie po polsku.

Dorośli lubią układać sobie zdania w głowie po polsku, potem je tłumaczyć, a dopiero potem mówić po angielsku. Rezultatem tego są nie tylko błędy, ale również zacięcia w rozmowie. Uważam, że im dłużej uczy się angielskiego, takie sytuacje nie mają miejsca. Uczący z upływem czasu od razu “wskakuje” na angielski. Mówmy i piszmy po angielsku, a nie tłumaczmy z polskiego. Oj wiem, to najtrudniejsze. Myślę jednak, że gdy wyeliminujemy pozostałe błędy jest to wykonalne. Zwłaszcza, gdy nie będziemy popełniać kolejnego błędu, o którym już za chwilę.

5) Zapominanie o “żywym” języku.

Dla większości dorosłych uczniów istnieje tylko lekcja oraz podręczniki. Zapominają, że to wyłącznie baza. Dlatego uważam, że należy jak najwięcej czytać (obecnie znajdziemy wiele książek dopasowanych do danego poziomu zaawansowania), słuchać płyt z nagraniami o danym poziomie oraz oglądać filmy lub krótkie filmiki w internecie.

Podsumowując, ucząc się angielskiego zanurzmy się w nim. Unikajmy polskiego. Wiem, że całkowite wyeliminowanie języka polskiego, zwłaszcza na początku nauki, może być trudne. Proponuję jednak, żeby podczas pracy nad angielskim, angielski był również narzędziem.

Chętnie poznam Wasz punkt widzenia i problemy, z jakimi się borykacie podczas nauki. Co sprawia Wam największe trudności? Czy zauważacie u siebie błędy, o których napisałam?

Pozdrawiam.

 

Advertisements

3 thoughts on “Friday – English for Adults – 5 najczęściej popełnianych błędów

  1. Przeczytałam, przemyślałam wrócimy z wakacji i wypróbuję. Nie jestem co do konsekwencji w okresie wakacyjnym (bo to i bez wakacji mój duży problem) ale jak tylko uznam że wyeliminowałam błędy i dostosowałam się do zaleceń to zdam relację z efektów 🙂 No i oczywiście czekam na rozwinięcie kwestii podejścia dorosłych do nauki angielskiego 🙂 Udanych wakacji 🙂

  2. Materiały do nauki.
    Z doświadczenia w nauczaniu wiem, że wiele osób faktycznie chętnie sięga po podręczniki, repetytoria w języku angielskim i czują się z tym wygodnie. Ba, niektóre z takich pozycji przechodzą do kanonu (np. Raymond Murphy – English Grammar in Use).
    Z drugiej strony, czasami nawet te same osoby szukają także materiałów po polsku (np. Angielski-korepetycje 1 i 2, Andrzej Michalski). Dlaczego? Taki “odpowiednik” Murphy’ego daje im pewność, że materiał, którego chcą się nauczyć, rozumieją dobrze. Poza tym, mogą znaleźć w nim dodatkowy materiał do praktyki poznawanych zagadnień.
    Nie uważam, że nauka języka obcego poprzez medium języka ojczystego w jakiś zasadniczy sposób wynaturza cały proces.
    Myślę, że (idąc za Twoją poradą) ktoś, kto dostatecznie wtapia się, otacza docelowym językiem, jest w stanie budować wiedzę na podstawie obfitości materiału (input) bez względu na język napotykanych objaśnień.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s